Sådan spiller du Orianna som en LEC-professionel

Vi tager et kig på, hvordan Humanoid og Larssen spiller Orianna for at forbedre dine egne færdigheder.

Orianna er en fast bestanddel af League of Legends metaen for professionelle spil og har været det i årevis. Hun falder aldrig i unåde i for lang tid, og hun synes altid at komme tilbage med få sæsoner mellemrum. I sommersæsonen 2020 og i løbet af VM var Orianna en af de mest valgte mestre i mid lane.

Og mens næsten alle vores midlanere har spillet Orianna på scenen, havde Marek “Humanoid” Brázda fra MAD Lions og Emil “Larssen” Larsson fra Rogue mest erfaring på Clockwork Lady i løbet af 2020 Summer Season.

For statistik om den seneste patch besøg Orianna Build / Runes siden.

Evner

Den passive af Orianna, Clockwork Windup, kommer i to dele. Den første del hedder The Ball, som gør det muligt for Orianna at styre sin bold med sine evner. Den anden del, Clockwork Winding, øger skaden af hendes auto-angreb og får mere styrke, hvis hun bruger efterfølgende angreb på et bestemt mål. Dette giver hende nemmere ved at farme minions med auto-angreb tidligt og gør det muligt for hende at vinde de fleste auto-angreb i lane.

Command: Attack er Q’en i Orianna. Orianna beordrer hendes kugle til at bevæge sig til det valgte sted og skader alt, hvad den passerer igennem. Dette er et fantastisk poke-værktøj i lane, og det er den vigtigste måde at kontrollere hendes boldposition i kampe. Command: Attack trækker ikke minions aggro, hvilket gør det til en meget undertrykkende måde at hakke din lane-modstander ned på uden ulempen ved at minions angriber dig.

Command: Dissonance får bolden til at udsende en puls omkring dens placering, der skader alle, der bliver fanget i eksplosionen, og efterlader et vedvarende felt på jorden, der bremser fjender og fremskynder allierede. Dette er ikke kun endnu et stærkt poke-værktøj, da det ikke trækker minions aggro til sig, men det er også et ganske potent værktøj til holdkamp og lane pushing, da det er en AoE-evne (Area of Effect).

Command: Protect får kuglen til at sætte sig fast på den valgte allierede og beskytter dem, mens den giver magisk modstand og rustning, så længe kuglen er på dem. Dette er en god måde at få din bold ind i kampen i en holdkamp. Ved at bruge Command: Protect på en allieret kan Orianna hjælpe med at opsuge noget af den indledende skade og samtidig få sin bold let ind i kampen, så hun kan kontrollere kampen fra starten.

Command: Shockwave får kuglen til at bryde ud, hvilket trækker alle fjender i området mod kuglen og påfører dem enorm skade. Det er dette, der gør Orianna ‘s holdkampsevne så skræmmende for hendes modstandere. De skal altid være på vagt over for placeringen af hendes kugle og hvilken rækkevidde hun kan flytte den til, eller være tilbøjelige til at tage store skader eller endda blive dræbt direkte, hvis de træder forkert. Dette er en af de mest ikoniske evner i League of Legends, og der er blevet lavet mange utrolige spil med Command: Shockwave, som anses for at være nogle af de bedste spil gennem tiderne.

Orianna

Færdighedsprioritet

Command: Attack er den første færdighed, som vores spillere prioriterer. Som nævnt før er det et stærkt laning-værktøj, der excellerer i zoning og skubber modstanderen med få ulemper. Det kan også være et effektivt wave clearing-værktøj med hvor ofte det kan bruges, og med det faktum, at det er en AoE-evne. Følg op med Command: Dissonance for holdkamp og lane pushing potens. Den ekstra skade er helt klart mærkbar, når Orianna har et par core items. Command: Protect er overladt til sidst, da Orianna generelt foretrækker at uddele skade frem for at give skjolde. Point i Command: Shockwave er på niveau 6, 11 og 16 som sædvanligt.

Runes

Der er et bestemt sæt runer, der er den klare favorit blandt både spillere og professionelle. Denne opsætning bruger Phase Rush som den vigtigste rune. Phase Rush, når man lander tre separate angreb eller evner på en fjendtlig champion, giver brugeren et burst af bevægelseshastighed. Dette er en fantastisk måde at vige ind og ud af fare på i store kampe, samt at give din modstander mindre mulighed for at bytte skade tilbage på dig i mindre skænderier.

I forlængelse heraf tager vores spillere gerne Manaflow Band for ekstra mana og sustain, Transcendence for et stykke cooldown-reduktion ved at nå niveau 10, og Scorch eller Gathering Storm for enten tidlig spilkontrol eller sen spilskalering. Denne side giver stærk sustain og skalering, samtidig med at den giver mulighed for bedre at væve sig ind og ud af fare under kampe via Phase Rush.

Den sekundære side har et par varianter, hvoraf den mest populære er Inspiration med Magical Footwear og Cosmic Insight. Førstnævnte giver dig mulighed for at fokusere på dine core items, mens du får dine 300 guldstøvler gratis. Det er en god value rune, som ofte tages i mid lane. Cosmic Insight, derimod giver ekstra cooldown reduction på alt fra abilities til aktive items og endda summoner spells. Den ekstra cooldown fra Cosmic Insight ignorerer loftet på 40 procent, hvilket gør den maksimale cooldown-reduktion til 45 procent.

Build af genstande

Humanoid viser os et godt eksempel på et sidste build til Orianna i spillet fra MAD Lions mod Origen i uge 3 i LEC 2020 Summer Season.

Han starter ud med en Doran’s Ring og to Health Potions til laning, og følger op med en tidlig recall til en Tear of the Goddess. Han får en tidlig føring over Erlend “Nukeduck” Holm og snupper sig en Archangel’s Staff til Luden’s Tempest som sine tidlige core items. Han køber Sorcerer’s Shoes og arbejder hen imod sin Rabadon’s Deathcap derefter. Han runder sit build af med en Void Staff og en Stopwatch, som han sandsynligvis ville have lavet om til en Zhonya’s Hourglass.

Dette build tilbyder tidlig mana sustain, som gør det muligt for Orianna at kontrollere lane lettere, en sund blanding af ability power, cooldown reduction og stærke passives, hvilket gør hende til en team fighting og zoning maskine, der kan true hele fjendens hold med stærk placering af bolden. Blandingen af aktive items gør det muligt for Orianna at få tonsvis af sikkerhed i form af et skjold og stasis, mens de andre giver hende mulighed for at decimere selv de mest tankede mål på relativt kort tid.

Laning

I lane finder du Humanoid zonerende sine modstandere væk fra minions og truer med skade på dem, hvis de går ind på Command: Attack rækkevidde. Orianna har overordnet kontrol over lane mod et stort flertal af de nuværende top picks i mid lane, og tvinger dem til at spille efter hendes regler eller bede om hjælp fra deres team. På grund af hendes evne til at kontrollere mid lane, er det som regel mest optimalt at spille med jungleren for at sætte ganks op enten i mid eller roaming til andre lanes, da den modsatte midlaner ikke bør kunne følge frit efter Orianna. Dette kan skabe et stærkt hul i map-kontrollen og give Orianna og hendes hold mulighed for at overtage spillet.

Holdkampe

Orianna excellerer i holdkampe. Hun har evnen til helt at tippe vægtskålen til sit holds fordel med god positionering af sig selv og bolden og gennem korrekt brug af sine evner. Oftest vil du fange Larssen i at zone fjendens hold væk fra mål som Dragon eller Baron med bolden og true med at skade modstanderne alvorligt, hvis de træder forkert. Orianna har evnen til at sætte et komplet team wipe op med stærk brug af Command: Shockwave.

Orianna

Se et eksempel på en kamp mellem Schalke 04 og Rogue. Se, hvordan Larssen zoner et par medlemmer af Schalke 04 ud, holder dem langt nok væk og køber sit hold tid nok til at sikre dragen, før han udløser en smuk firemands Command: Shockwave og fuldstændig ændrer kampens udfald for sit hold og henter et es med kun et enkelt tab.

Konklusion

Orianna er et hyppigt, hæftet valg til mid lane, og synes altid at finde sin vej tilbage i metaen. Overvej at hente Orianna, hvis du leder efter en control mage med evnen til at diktere udfaldet af en holdkamp gennem smart brug af dine evner.