LoL MMR: Forklaret system til rating af League elo

Har du nogensinde undret dig over, hvordan League of Legends elo rating-systemet fungerer? Læs denne artikel til slutningen for at finde alt om Matchmaking Rating (MMR), League Points (LP) og hvordan League of Legends elo-rating-systemet fungerer.

Hvilken rang en League of Legends spiller er placeret det afhænger af to forskellige rangsystemer. Spillere kender League Points, men der findes også en skjult Matchmaking Rating, kendt som LoL MMR.

LoL MMR er noget, der plejede at være meget mere tilgængeligt for spillere i LoL’s tidligere sæsoner; situationen har dog ændret sig siden indførelsen af LP. Ikke engang tredjepartswebsteder kan give nøjagtige oplysninger om spillernes MMR.

Hvad er LoL MMR?

Hvis du er en ny eller en erfaren League of Legends -spiller, er der stor sandsynlighed for, at du har hørt om udtrykket LoL MMR. Det er et begreb, der ofte bruges til at skelne højt kvalificerede summoners fra de mindre kvalificerede, da de bedre spillere ofte bliver betegnet som “high MMR players”. LoL MMR står for Matchmaking Rating, og det er et skjult pointbaseret rangordningssystem, der sorterer spillere efter deres færdighedsniveau. Det bruges i mange forskellige spil.

Historisk set er MMR et system, der først blev brugt i skak, hvor formålet var at måle en spillers skakekspertise. Skakspillere med et højt MMR ville stå over for andre spillere med et højt MMR, hvilket skabte et fair konkurrencemiljø i processen. Interessant nok har sportsgrene som fodbold og basketball også tidligere anvendt dette system. Efterhånden har mange andre konkurrencespil indført MMR-systemet, fordi det hjalp dem med at lette matchmaking-processen.

Hvad angår League of Legends, har vores yndlings MOBA brugt MMR-systemet siden spillets oprettelse, og det har holdt fast i det indtil i dag. I stedet for de skinnende rangordnede badges og tiers, som vi ofte bruger til at bestemme en spillers færdighedsniveau, ligger MMR-systemet faktisk bag matchmaking-processen, og det er ansvarlig for at skabe jævnt matchede hold i League of Legends. LoL MMR er ret forvirrende, og det er det vigtigste tal for alle, der ser ud til at spille ranked seriøst. Derfor har vi besluttet at dissekere dette emne grundigt og hjælpe dig med at forstå det komplicerede rankingsystem, så du kan forbedre din LoL MMR ved slutningen af denne artikel.

Overføres MMR på tværs af regioner?

Ja, det gør det, hvis du overfører til en region, som din konto ikke har været i før.

  • Hvis din konto blev oprettet på EUW, og du overføres til NA, beholder du dit MMR.
  • Hvis din konto blev oprettet i EUW, du overfører til NA og derefter flytter tilbage til EUW, vil den få det MMR tilbage, som den havde før overførslen til NA.

Dit MMR overføres med din konto uanset regionen. Så du behøver ikke at bekymre dig om at miste dit MMR. Det der dog ikke flytter sig er din rang – så hvis du er en Challenger spiller og flytter til en ny server, skal du starte fra placeringer, men med Challenger MMR. Så du vil springe divisioner over og komme tilbage til Challenger.

Hvad er forskellen mellem Elo og MMR?

Elo og MMR har i bund og grund det samme formål, nemlig at bestemme hvor en given spiller rangerer i forhold til andre. Det oprindelige Elo-system blev udviklet af Arpad Elo til at bestemme ranglister i skak.

LoL MMR-systemet er en tilpasset og forbedret version af Elo-systemet, der er specielt udviklet til videospil som League of Legends. Hvis en person i dit spil taler om Elo, henviser vedkommende normalt til sin Matchmaking Rating, da de to udtryk nu er blevet udskiftelige.

MMR i rangerede spil af League of Legends

I League of Legends vil du for det meste støde på udtrykket MMR i et konkurrencepræget rangeret miljø, og det er her, vi vil begynde vores diskussion.

Oprindeligt blev ranked-spillet fulgt via en MMR-point-stige på community-webstedet League of Legends, hvor spillerne kunne se, hvor dygtige deres modstandere var. Tilbage i LoL’s storhedstid, indtil sæson 3, var MMR offentlig for hver ranked mode på hver spillers profil sammen med ranger fra Silver til Platinum. Til sidst blev gennemsigtigheden fjernet og erstattet af et system med flere niveauer og divisioner med det formål at forenkle ranked mode for nye spillere.

Hvordan MMR påvirker rangeret LP-gevinster?

Generelt bruger Riot i League of Legends ranked MMR-pointsystemet bag divisionsmærket til at bestemme LP-vinsten for hver spiller på hvert hold, afhængigt af deres modstand, sejrsprocent og sejrsstime. Spillere, der har en dårlig vinderrate i deres division, spiller normalt mod mindre dygtige spillere, som oftest er lavere rangeret end dem.

F.eks. kan en 46% Diamond IV-spiller let ende med at spille med flere 53%+ Platinum III-spillere i sit spil. Hvis Diamond -spilleren vinder, vil han få mindre LP, og hvis han taber, vil han tabe mere som følge heraf. Det skyldes, at spillet selv forsøger at skubbe en spiller, der “hænger fast” i en division, som han ikke hører til, ind i et lavere niveau af konkurrence. Til sidst, hvis spilleren på Diamond vinder nok kampe konsekvent, vil han begynde at vinde flere LP og spille mod bedre modstandere.

På den anden side får summoners, der oplever enorme LP-gevinster, dem fordi deres win rate er høj, og spillet forsøger naturligt at fremme dem til en højere division, hvor deres win rate vil stabilisere sig. Spillere, der går ind i en sejrsstime i ranked games, kan blive belønnet med enorme mængder LP, og lejlighedsvis springe en division eller to over, hvilket er grunden til, at smurfing er så populært i League of Legends.

MMR i rangeret matchmaking

Det andet vigtige formål med MMR i ranked LoL er at skabe afbalancerede hold og en fair oplevelse for begge parter. Dette opnås gennem den skjulte proces med at matche holdkammerater og deres modstandere på baggrund af hvert holds gennemsnitlige MMR. Dette blev gjort af Riot for at forkorte kø-tiden, og det fungerer på denne måde i alle niveauer af ranked.

Et hold kan f.eks. have 5 Silver spillere, mens det modsatte hold har en Platinum spiller, 3 Silver spillere og en Bronze spiller. I de fleste tilfælde er forskellen mellem ranks på et enkelt hold ikke så stor, men du får idéen. I gennemsnit vil den gennemsnitlige MMR for disse 5 Silver -spillere svare til den gennemsnitlige MMR for det blandede hold, hvilket skaber et fair spil som resultat. Oftest vil den førnævnte Platinum -spiller have en forfærdelig MMR-rating, hvilket er grunden til, at han spiller med Silver -spillere. I modsætning hertil er Bronze -spilleren højst sandsynligt meget dygtigere end andre Bronze -spillere i hans division, og det er derfor, at hans MMR er så højt.

Endelig har hver mode i League of Legends en separat MMR, så f.eks. vil en forbedring af din flex MMR ikke have nogen effekt på din solo queue MMR eller normal game MMR.

Hvordan kender du din rangeret MMR?

Som vi ved, er MMR-systemet i League of Legends fuldstændig skjult, og der er ingen pålidelig måde at beregne din MMR-rating nøjagtigt på. At kende dit MMR er afgørende for at forstå, hvor hurtigt du kan komme op på de højeste niveauer i konkurrencespil. Der findes adskillige online-beregnere, der kan give dig et groft perspektiv på dit MMR, men de vil aldrig give dig et helt nøjagtigt resultat. Når det er sagt, er der et par måder at vide, om din rangordnede MMR er høj eller lav.

LP gevinster/tab

Den første og mest indlysende måde er at spille et par ranked-spil og se dine LP-gevinster. Som vi tidligere har nævnt, bestemmes dine LP gains af din Matchmaking Rating, så den bedste måde at tjekke din LoL MMR på er at se, hvor meget LP du vinder/taber pr. spil.

Hvis du får under 15 LP, er du i store problemer med at blive degraderet, og dit MMR er under MMR’et for en gennemsnitlig spiller i din division.

Hvis du får et sted mellem 18 og 25 LP, betyder det, at du er lige der, hvor du hører til, og at dit MMR er gennemsnitligt for dit rangniveau.

Endelig, hvis du får over 25 LP konstant, er dit MMR fantastisk, og du kan forvente at klatre hurtigt op ad rangstigen og har mulighed for at springe et par divisioner over, hvis du bliver ved med at vinde kampe og forbedre din rating.

Husk dog på, at det gennemsnitlige hold-MMR også påvirker LP-gevinster/tab, og at du skal spille et par kampe for at få et præcist perspektiv på, hvor du står.

Dine holdkammeraters og dine modstanderes rang

Den næstbedste måde at bestemme dit LoL MMR på er at tjekke rangen af de personer, du spiller med og mod. Den bedste stikprøvestørrelse, der bruges til denne metode, er at tjekke rangen af de spillere, du har spillet med i dine sidste 10 rangordnede spil. Hvis deres ranks konsekvent er lavere end din, betyder det, at din ranked MMR er lav, og at du sandsynligvis allerede får små mængder LP pr. spil. Hvis deres ranks derimod er højere, forsøger spillet at fremme dig til et højere niveau af konkurrencespil. Når du bruger denne metode, skal du huske på, at hvis du er duoqueuing med en partner, kan hans ranked division og MMR i høj grad påvirke LoL-rangerne for de spillere, du spiller med/mod. Generelt er det bedst at analysere solo kø-spil, hvis du bruger denne metode.

MMR i decaying og dodging

Hvis du glemmer, at du skal spille ranked ofte og ved et uheld decay, vil dit LoL MMR forblive det samme, selv om du ender med at falde flere divisioner. I den situation vil dine LP-gevinster være meget højere, da spillet forsøger at fremme dig i den division, hvor du hører hjemme. Derudover mister du normalt 3 LP eller mere, hvis du dodge et spil, afhængigt af hvor mange gange du har dodget den dag. Dette lille LP-tab fra at undvige vil aldrig påvirke dit MMR, og det bør du huske på, når du træffer denne beslutning.

Hvordan forbedrer du din LoL MMR?

Vind spil konsekvent og misbrug metaen

Det første og mest indlysende råd vi kan give dig er at forsøge at vinde så mange spil som muligt. Det kan virke som et indlysende råd, men det går meget dybere end det. Du skal gå ind i ranked games med en vindermentalitet og ikke give op, når dine holdkammerater spiller dårligt. Når du taber et spil, bør du i stedet for at give dine holdkammerater skylden, se på dine fejl i en replay og se, hvordan du kan perfektionere din præstation. League of Legends er et 5v5-spil, og dine holdkammerater kan trække dig ned, men hvis du konstant forbedrer dig, vil du med tiden klatre op i højere ranger.

LoL MMR-sejrsstime

Et andet tip, som ofte bliver overset, er at spille det, der er meta. Vi har alle sammen personlige præferencer, når det kommer til de champions vi elsker at spille, men nogle gange er det en gratis gevinst at spille Galio. Du ønsker at give dig selv den bedste chance for at vinde ved at vælge de mest OP og konsistente champions i den lane du spiller hvert spil. Den bedste måde at afgøre hvor god en champion er i øjeblikket, er at se på tier-listen og win rates i den nuværende meta. Vælg de bedste meta champions du elsker at spille, som også er gode i spillet lige nu, test dem i normale spil og vind til sidst ranked games med dem.

Dodge games, som du ikke forventer at vinde

Alle, der ønsker at tage deres opstigning til det næste niveau, bør overveje dette tip. En gang imellem støder vi på et spil, som vi anser for tabt i champion select. Vi har tidligere nævnt, at når du undviger et spil, mister du LP, men du ødelægger ikke din MMR, hvilket er det vigtigste. Det er værd at spare din LP og tid ved at undvige spil, der tydeligvis er tabt.

Hvornår skal du undvige et spil?

At undvige er stadig noget, der er en personlig præference, men der er nogle situationer, hvor det er oplagt at undvige.

At slå hele dit hold op for at tjekke deres sejrsprocenter er en god måde at tjekke, hvor gode de er. Hvis du har 2+ spillere, der har under 45% vinderrate i ranked, bør du overveje at undvige det pågældende spil. Hvis de desuden spiller en bestemt mester for første gang i ranked, er det også et spil, der kan undgås.

Hvis du vil tage det et skridt videre, kan du tjekke deres matchhistorik og se, hvor godt de klarer sig i ranked for nylig. Hvis de har tabt over 3 kampe i træk, bør du overveje at undvige det spil, da det er meget sandsynligt, at deres mentalitet allerede er i et ret dårligt sted, og de vil ikke være koncentreret i det spil, du spiller.

Holdsammensætninger der er overbelastet med AP/AD er også mindre tilbøjelige til at vinde, da fjendens hold nemmere kan emirisere imod det, så det bør du også holde øje med.

Sidst men ikke mindst, hvis dine holdkammerater fornærmer hinanden i champion select, kan det påvirke dem negativt i spillet, og disse champion selects bør også undgås.

Duo queue med en spiller med høj MMR

Vi har tidligere talt om, hvordan den gennemsnitlige MMR for holdet er den måde, som Riot matcher spillere mod hinanden på og bestemmer LP-vindinger. Hvis du derfor stiller dig i duo kø med en spiller, der har en højere rangeret MMR end dig, vil du øge din gennemsnitlige team MMR og den mængde LP, du vinder som følge heraf. Husk på, at du også taber mindre LP i denne situation. Derudover har du billedligt talt en ekstra dodge til rådighed, når du står i duo kø med en anden spiller. Det skyldes, at den første dodge for en spiller koster 3 LP, og hvis I er to, kan I undvige dårlige champion selects to gange om dagen.

Hold en pause med at spille ranked, hvis du konsekvent taber

Det sidste, og for nogle af jer måske det vigtigste tip, vi vil give jer, er at stoppe med at spille ranked, hvis I er på en taberstribe. Nogle spillere kan bare ikke klare, at de har tabt et spil og nogle LP, og de spiller flere spil i håb om at vinde i sidste ende. Dette kan føre til en tabsstreak med flere spil, som udsletter dit LoL MMR og gør det svært for dig at kravle op igen, medmindre du går ind i en sejrsstime for at ophæve det. I stedet for at spille et spil med det samme efter at have tabt et spil, skal du tage en pause på 5 minutter, strække dig og forsøge at rense dit sind for at forberede dig på det næste spil. Du kan også spille ARAM eller et par normale spil, hvor du vil kunne slappe af, da du føler mindre pres for at vinde. Hvis du oplever tabsstreger, selv når du tager rationelle pauser, skal du analysere dine tab og metaen yderligere og forsøge at finde frem til vinderformlen igen.

MMR i normale spil

Som vi tidligere har nævnt, har hver mode i League of Legends en unik MMR-rating, og det gælder også for normale spil. Dit MMR i normale spil kan være meget forskelligt fra dit MMR i rankede spil, og derfor kan du spille normale spil, der er meget lettere eller sværere. Generelt bør du bruge normale spil som et testområde, hvor du kan øve dig på nye champions og strategier, før du bruger dem i ranked.

Sæson 2021 MMR opdatering

I preseason 11 har Riot Gamesannonceret en ændring i hvordan MMR-systemet fungerer for gamle og nye konti for at hjælpe med at forhindre smølfing og for at forhindre nye spillere i at matche med smølfer for ikke at ødelægge deres oplevelse.

LoL MMR i normale spil, indtil sæson 11, havde ikke indflydelse på dit rangeret MMR og spillede ikke en rolle i rangeret matchmaking. Men for at placere nye accounts i ranked mere præcist, besluttede Riot for nylig at implementere Ranked Seeding. Ranked Seeding er en proces, hvor spillet bestemmer dit færdighedsniveau ved at analysere dine normale spil, før det matcher dig med andre spillere i Ranked. Hvis du klarer dig godt og vinder mange spil, vil du blive placeret mod/med bedre spillere og i højere rangeret MMR. Desværre er det lidt svært at overføre MMR fra normale spil fuldt ud til MMR i ranked, og Riot har planer om at videreudvikle dette system for at hjælpe spillerne med at blive placeret korrekt, når de begynder deres ranked-rejse.

Smurf MMR Queue

Sidst men ikke mindst, lad os berøre den såkaldte Smurf Queue. Når du begynder din ranked-stigning på en frisk konto og får en stabil MMR-score, er der en chance for, at du kan ende i den berygtede Smurf Queue. Dette sker, hvis du vinder et stort antal spil og ender med at spille mod/med spillere, der også har utroligt høje win rates. Disse spillere kan være nye spillere og meget dygtige til spillet, men for det meste vil de være Smurfer, deraf navnet Smurf Queue. Hvis du er en ny spiller, skaber dette desværre en elendig oplevelse, hvor du spiller i et spil med ni spillere, der sandsynligvis er meget mere erfarne end dig. Generelt kan du undgå dette ved enten at tabe en masse spil og sænke dit LoL MMR eller nå en division, hvor du spiller mod spillere, der realistisk set er på dit niveau. Med Ranked Seeding-metoden, som Riot forsøger at implementere, vil vi forhåbentlig se enden på Smurf Queue og et sundere sted for nye spillere at starte deres ranked-rejse