Hvor mange mennesker spiller League of Legends?
Vi ved alle, at League of Legends er et af de mest populære onlinespil i verden, men vi vidste ikke rigtig, hvor stor League of Legends egentlig er. Det er på tide at finde ud af det samlede antalLeague of Legends -spillere. Spillertallet er vokset år for år og er nu et af de mest spillede multiplayer-spil i verden og det mest spillede Esport i verden.
League of Legends , et spil udviklet af Riot Games i 2009, har vundet stor popularitet i de seneste år. Det startede i 2009 med et par hundrede tusinde spillere, vandt hurtigt frem og nåede 11 millioner spillere i 2011, som så igen tager et stort spring til 65 millioner spillere i 2014 og et endnu større spring på 100 millioner spillere i 2017. Herefter havde League of Legends et lille fald i antallet af spillere til 75 millioner i 2018, men har gjort comeback i 2020 med et interval på 100-120 millioner spillere.
Selv om mange mennesker tror, at League of Legends er et døende spil, fortæller tallene en helt anden historie. League of Legends spillertallet i 2021 har nået et samlet antal på 115 millioner aktive månedlige brugere! Med disse vanvittige statistikker kan vi bare ikke se League of Legends dø i den nærmeste fremtid! Hvis du gerne vil vide mere om, hvordan League of Legends har opnået sin popularitet, så læs videre i denne artikel!
Hvordan steg League of Legends i popularitet?
I begyndelsen var LoL et meget anderledes spil. I dag har vi vores retfærdige matchmaking-system, et forståeligt gameplay og så mange skins, som vi vil have. Og den eneste problematiske ting, som vi kan blive enige om, er klienten, som nogle gange tager sig selv.
Men nogle League of Legends -spillere kan måske huske en tid, hvor der faktisk var kaos i spillet. Laggy servere og buggy gameplay – ingen var immune over for de mange problemer, der opstod hver dag. Så hvordan steg et spil som League of Legends til et så højt antal aktive spillere på daglig basis?
Først og fremmest må vi give kredit til Riot Games for at have løst en stor procentdel af problemerne. Champions blev rettet, genstande blev fjernet og nye blev tilføjet, nye kortfunktioner blev indført. Og i sidste ende endte vi med den League of Legends mode, som vi har nu. Regelmæssige patchopdateringer, fejlrettelser og dybtgående betatest er blot dele af det.
League of Legends startede i Nordamerika. I begyndelsen var NA-serveren den eneste eksisterende server. Og den europæiske og de andre servere kom næsten et år senere. Men trods alt blev interessen for spillet ved med at vokse fra dag et. Hvorfor er det sådan?
Tja, vi kan sige, at det er fordi League of Legends er sådan et fantastisk spil. Og vi ville ikke tage fejl, for på det tidspunkt var det en helt ny sensation i verdenen af konkurrerende videospil. En arena, der krævede viden, færdigheder og strategi.
Det var de grundlæggende ting, der lancerede LoL i Esports-verdenen. Og Esports gjorde LoL mere populært, end man nogensinde kunne have forestillet sig!
League of Legends Esports
Det er ingen hemmelighed, at Esports massivt påvirkede væksten i League of Legends spillerantal. Det hjalp med at sprede LoL over hele verden og gjorde det mere populært end nogensinde før. Så hvordan fungerer den professionelle Esports-scene League of Legends scene?
Jo, den professionelle LoL-scene er opdelt i flere ligaer, der hver især repræsenterer den region og de servere, de befinder sig i. For eksempel har den nordamerikanske server og region LCS ligaen hele året rundt. Kun de bedste hold fra USA, Canada og resten af NA spiller i LCS. Og det samme gælder for den europæiske LEC, den sydkoreanske LCK, den kinesiske LPL og resten.
Nu arbejder alle disse individuelle ligaer mod det samme mål – at lancere deres bedste hold på internationalt plan. Mid-Season Invitational, eller MSI, er den første internationale turnering, der finder sted hvert år for League of Legends. Den er vært i forskellige stater og byer hver gang, og hold fra alle ligaer deltager i den. MSI er en meget seriøs konkurrence, der er arrangeret af Riot Games selv, og har eksisteret siden 2015.
Den vigtigste begivenhed for League of Legends Esports-verdenen er dog World Championship. Worlds er det endelige opgør mellem de bedste hold i slutningen af året. LoL World Championship er den mest storslåede Esports-konkurrence, og den har brudt seertallene mange gange nu. F.eks. havde finalen i Worlds 2018 et rekordhøjt antal af 99,6 millioner unikke seere rundt om i verden. Og bare til sammenligning havde den amerikanske Superbowl i 2019 kun 98,19 millionerseere.
Men hvis der er én grund til, at LoL Esports-scenen får så mange seere og spillet så mange flere spillere, så er det holdene og spillerne! Tjek denne artikel, hvis du er interesseret i LoL ranking systemet.
De bedste League of Legends Esports-hold og spillere
Når vi taler om pro League of Legends spillere, mener vi virkelig legender. Situationen er som i enhver anden sport – de bedste spillere inspirerer resten af os til at prøve spillet, forbedre os og blive de bedste.
En person, der fortjener størst anerkendelse for at inspirere LoL-spillere, er Faker. Lee “Faker” Sang-hyeok er et sandt ikon inden for League of Legends fællesskabet. Hans debutkamp tilbage i sæson 3 i LCK-ligaen viste os hans ekstraordinære talent for spillet. I løbet af de næste par år ville Faker fortsætte og vinde de fleste af de hjemlige og internationale turneringer. Han udviklede sig til den absolut bedste League of Legends -spiller gennem tiderne.
Men Faker er ikke den eneste indflydelsesrige figur i fællesskabet. Pros som Bjergsen, Doublelift, Froggen, Rekkles, Shushei og mange flere har også inspireret mange mennesker til at deltage i eller blive i spillet. Og nutidens stjerner som Caps, Elyoya, Perkz, Larssen, og Jankos, fortsætter kun denne tradition.
På den anden side har hold som Team SoloMid, T1, G2 Esports, Cloud 9, Fnatic, og andre efterladt sig en sand arv. Fans over hele verden hepper på deres hold og betragter dem som en vigtig grund til, at de stadig ser og spiller spillet. Så du kan tydeligt se, hvordan League of Legends Esports-scenen har påvirket væksten i spillets spillerbase i løbet af året.
Har streamere haft indflydelse på LoL’s spillerbase?
Takket være streaming er League of Legends blevet den mest sete Esports-titel. Under en vigtig begivenhed, som f.eks. verdensmesterskabet, samler tredjepartsplatforme som Twitch og YouTube op til 500 000 live-seere på Riot Games officielle kanaler. Og i de almindelige dage ligger League of Legends -seerne på Twitch fortsat på førstepladsen – 150 000 til 200 000 gennemsnitlige seere live hvert sekund! Intet andet videospil har været i nærheden af dette.
Den store årsag til, at League of Legends har så meget opmærksomhed på Twitch, er de faktiske streamere selv. Karakterer som Tyler1, Imaqtpie, Doublelift og Midbeast, samler enorme mængder af publikum folk hver dag. De har en massiv fanbase og følgere, der bidrager til League of Legends spillerantal. De optræder og underviser andre spillere i at blive bedre til spillet, hvilket resulterer i en støt vækst over tid-effekt for League of Legends popularitet også.
Næsten alle professionelle League of Legends -spillere har også prøvet at streame. Faker, Jankos og Perkz er blandt de mest kendte. De har ikke de bredeste skemaer, når det kommer til streaming, men de gør stadig en indsats for at steame i deres fritid.
Streaming er et fantastisk værktøj til markedsføring og udgivelse af indhold, og derfor fungerer det også fantastisk godt for LoL. Det er let tilgængeligt, og alle kan se eller streame deres yndlingsspil gratis. League of Legends har været en del af streamingbranchen siden dag et. Folk nyder at se andre, der formår at besejre deres egne modstandere. Vi kan lære meget af andres folks fejltagelser, og League of Legends spillere er villige til at bruge tid på at forbedre deres færdigheder i spillet.
Så lige så meget som de internationale turneringer har påvirket antallet af League of Legends -spillere, lige så meget har streamerne næsten også!
League of Legends spillerantal i 2011 – 11,5 millioner
Dette er det år, hvor Riot Games for første gang offentliggjorde en officiel erklæring med antallet af spillere, de havde. Det viste os i en lille League of Legends player count graf.
Hvad vi forstår af denne graf er, at League of Legends i 2011 havde:
- 32,5 millioner registreringer
- 11,5 millioner månedlige spillere
- 4,2 millioner daglige spillere
- 1,3 millioner spillere, der spiller på samme tid
Men League of Legends var ikke det eneste, der var vokset i perioden, Riot Games udvikleren af League of Legends var også femdoblet til i alt 300 ansatte.
De havde også inkluderet smarte statistikker som f.eks. hvor mange minions der blev dræbt, hvor mange champions der blev dræbt, hvor meget guld der blev tjent.
League of Legends antal spillere i 2012 – 32 millioner
I det følgende år udsendte Riot Games endnu en erklæring om League of Legends spillerantal. De havde igen givet en smart infografik til at hjælpe med at forstå spillets tilstand i 2012.
Det, vi kan tage ud af League of Legends grafen, er, at League of Legends havde
- 70 millioner registreringer
- 32 millioner månedlige spillere
- 12 millioner daglige spillere
- 3 millioner samtidige spillere
- 4,1 million Facebook-likes
De havde også givet andre oplysninger, såsom at League of Legends er blevet spillet i mere end 1 milliard spilletimer hver måned, at den vigtigste aldersgruppe er fra 16-35 år og meget mere.
League of Legends spillerantal i 2014 – 65 millioner
To år frem i tiden har Riot Games udsendt endnu en officiel erklæring med oplysninger om League of Legends. Denne gang var de ikke kommet med nogen infografik, men snarere direkte oplysninger.
Af den erklæring, som Riot Games udsendte, kan vi forstå, at League of Legends nu havde
- 65 millioner månedlige spillere
- 27 millioner daglige spillere
- 8 mio. spillere på højeste niveau
Selv om Riot Games ikke offentliggjorde så mange oplysninger som tidligere, var det stadig tydeligt, at League of Legends stadig var i vækst. Det havde taget meget længere tid end tidligere, men Riot Games havde formået at fordoble antallet af månedlige og daglige spillere, hvilket bragte det samlede antal månedlige spillere op på 67 millioner.
League of Legends spillerantal i 2017- 100 millioner
Riot Games offentliggjorde ikke nogen erklæring, da de nåede dette mål, men ifølge analytiske data og visse League of Legends grafer forstår vi, at League of Legends spillerantal havde nået omkring 100 millioner månedlige spillere i 2017.
Hvis League of Legends var et land, ville det ligge på 14. pladsen som befolkningstal pr. land ud af de over 200 lande i verden. Det er rigtigt, der er kun 13 lande i 2021, der har en befolkning på over 100 millioner.
League of Legends spillerantal i 2018 – 75 millioner
Som det er tilfældet med alle spil, havde League of Legends også sit fald i antallet af spillere. Men ikke noget at bekymre sig om, da League of Legends har genvundet sin position i 2020 på grund af det antal begivenheder, de afholdt, og den mængde markedsføring, der var blevet gjort. Vi havde efterhånden fantastiske cinematics og også musik af mange populære skabere såsom Imagine Dragons.
League of Legends spillerantal 2021
League of Legends spillerantal er nået op på i alt 115 millioner månedlige spillere i 2021 ifølge de seneste data og er blevet det mest spillede spil efter antal spilletimer. Med konstante udgivelser af nye events, turneringer og champions er League of Legends blevet et af de mest spillede spil i verden. League of Legends har bogstaveligt talt mindst et spil startet hvert sekund.
Undrer du dig stadig over, om League of Legends er stort eller ej? League of Legends har haft i alt 75 millioner dollars i præmiepuljepenge i alle deres turneringer, der er afholdt over hele verden. For at være helt præcis har de haft $5.580.255.255,87 som præmiepenge for online turneringer indtil videre og $69.363.810,93 som Offline/LAN turneringer indtil videre. At have en Esports-investering på 75 millioner dollars indtil videre viser virkelig, hvor stor League of Legends er, og hvis det ikke er nok til at overbevise dig, så lad os sammenligne League of Legends med andre spil.
League of Legends konkurrenter
League of Legends vs Dota 2
League of Legends og Dota 2 er verdens største MOBA-spil. Forskellen i antallet af spillere mellem disse to spil er dog enorm. Mens Dota 2 har omkring 11 aktive månedlige brugere, har League of Legends 115 millioner aktive månedlige brugere, hvilket gør League of Legends omkring 10 gange større end Dota 2. Desuden har League of Legends omkring 50 millioner daglige aktive spillere i 2021, mens Dota 2 kun har 1 million daglige spillere.
League of Legends vs Minecraft
Minecraft er verdens mest populære videospil på mange forskellige spilplatforme, f.eks. Twitch og YouTube Gaming. I 2021 er Minecrafts spillerbase steget til hele 125 millioner aktive månedlige spillere, hvilket “kun” er 10 millioner mere end League of Legends spillerbase. Disse statistikker sætter virkelig et godt perspektiv på, hvor stor League of Legends i virkeligheden er.
League of Legends vs CS:GO
CSGO er et af de største FPS-spil i verden og har stadig kun 26 millioner månedlige spillere. League of Legends har næsten 100 millioner flere end det!
Sidste tanker
Hvert år vokser antallet af League of Legends -spillere mere og mere. Denne stadige stigning har været her siden spillets begyndelse. Vi er meget heldige at se vores yndlingsspil have så stor en succes, på trods af at der er gået mere end 10 år siden vi først kom ind på Summoner’s Rift. Sandheden er, at ingen videospiltitel nogensinde har holdt sig på toppen af popularitetslisterne som League of Legends.
Riot Games fortjener stor ros for at lytte til deres almindelige publikum, når det gælder selve spillet og den professionelle scene. Folk, der spiller League of Legends, ønsker generelt at være forbundet med det, selv når de ikke spiller spillet. Og alle bøgerne, filmsekvenser, apps, streams og talkshows har gjort præcis det – bragt LoL’s verden tættere på os alle!
Når det er sagt, er vi spændte på at se, hvad fremtiden bringer for os, League of Legends spillere. Hvert år formår Riot Games at introducere nye ting og holde os engageret. Og vi håber, at det vil forblive det samme i meget lang tid endnu. Må antallet af millioner og atter millioner af spillere stige endnu mere!